Η πόλη της Τζαϊπούρ, πρωτεύουσα του Rajastan, ιδρύθηκε τον Νοέμβριο του 1727 από τον Μαχαραγιά Jai Singh. Μέσα σε πέντε χρόνια η ζούγκλα, οι βάλτοι και τα χωριά της περιοχής μετατράπηκαν σε μία μοντέρνα πόλη με μεγάλους και φαρδύς δρόμους σε οριζόντια και κάθετη διάταξη, σπίτια, καταστήματα και ναούς, καθώς επίσης και το παλάτι στο κέντρο της. Η πόλη αναπτύχθηκε αμέσως και γνώρισε μεγάλη οικονομική ακμή και το εμπόριο ανθούσε στις αγορές της. Μεγάλα αρχοντικά (havelis) κατασκευάστηκαν, δείγμα του πλούτου και της ευημερίας εκείνης της εποχής. Το 1876 ο τότε μαχαραγιάς έβαψε ροζ την πόλη, προκειμένου να τιμήσει τον υψηλό καλεσμένο του, Πρίγκιπα της Ουαλίας και μετέπειτα Εδουάρδο VII της Μεγάλης Βρετανίας. Έκτοτε καθιερώθηκε το χαρακτηριστικό ροζ χρώμα κι η πόλη ονομάστηκε “Ροζ Πόλη”. Η ξενάγησή μας ξεκινάει από το Φρούριο του Άμπερ, το οποίο βρίσκεται 11 χλμ. βόρεια από το κέντρο της πόλης. Το φρούριο χτίστηκε τα τέλη του 16ου αιώνα από τον Raja Man Singh, ο οποίος ήταν τοπικός πολέμαρχος κι ένας από τους στενότερους και πιστότερους συνεργάτες και συμμάχους του αυτοκράτορα Akbar. Το παλάτι – οχυρό είναι κατασκευασμένο από μάρμαρο και αμμόλιθο. Αναπτύσσεται σε τέσσερα επίπεδα και συμπεριλαμβάνεται στον κατάλογο των μνημείων που προστατεύει η UNESCO. Ανηφορίζουμε προς το κάστρο με τους ελέφαντες και εισερχόμαστε σε αυτό από την Πύλη της Ανατολής (Suraj Pol). Ο ήλιος επίσης ήταν το έμβλημα της δυναστείας των Kachawaha Rajputs. Βρισκόμαστε στο πρώτο επίπεδο που ονομάζεται Jalebi Chowk, που στα αραβικά σημαίνει πλατεία συγκέντρωσης του στρατεύματος. Είναι μία μεγάλη πλατεία με δύο πύλες, που αποτελούσαν τις κύριες εισόδους του κάστρου, μία στα ανατολικά και μία στα δυτικά. Εδώ ο μαχαραγιάς παρακολουθούσε παρελάσεις των στρατιωτών της φρουράς του, οι οποίοι διέμεναν στις πτέρυγες περιμετρικά της πλατείας. Επισκεπτόμαστε το ναό της Shila Devi και θαυμάζουμε τα περίτεχνα σκαλίσματα από λευκό μάρμαρο και τις περίφημες ασημένιες πόρτες. Η θεότητα σχετίζεται με τη λατρεία της θεάς Kali. Ο ναός είναι ο ιερότερος χώρος του κάστρου. Χτίστηκε εξ’ αρχής μαζί με το κάστρο από τον Raja Man Singh, για να αποτελέσει το τελετουργικό του κέντρο. Ο μαχαραγιάς έφερε την εικόνα της θεάς μετά από επιτυχημένη εκστρατεία στην Ανατολική Βεγγάλη και την τοποθέτησε στο ναό. Από την Πύλη των Ελεφάντων ανεβαίνουμε στο δεύτερο επίπεδο του κάστρου όπου βρίσκεται το Παλάτι για τις Δημόσιες Ακροάσεις (Diwan-I-Aam). Το κτίριο, όπως άλλωστε και πολλά άλλα στο κάστρο είναι επηρεασμένο από την αρχιτεκτονική των παλατιών της Δυναστείας των Mughal (Φρούριο – Παλάτι της Άγκρα και του Δελχί). Την προσοχή όμως του επισκέπτη τραβάει η μεγαλοπρεπής Πύλη Ganesh Pol, μία διώροφη περίτεχνα διακοσμημένη κατασκευή, αφιερωμένη στον δημοφιλή θεό Ganesh, η οποία οδηγεί στα ενδότερα του Παλατιού. Το τρίτο επίπεδο περιλαμβάνει δύο πτέρυγες, την ανατολική και τη δυτική, ανάμεσα στις οποίες υπάρχουν περσικής έμπνευσης κήποι (Char Bagh). Μερικά από τα πιο κομψά διακοσμημένα κτίρια του συγκροτήματος βρίσκονται σ’ αυτήν την εσωτερική αυλή όπως το Sheesh Mahal, το Παλάτι με τους καθρέπτες διακοσμημένο με δεκάδες ανακλαστικές επιφάνειες και χρωματιστά κρύσταλλα σε συνδυασμό με ζωγραφισμένα πλαίσια και ανάγλυφες εσοχές. Το εντυπωσιακό Sheesh Mahal είναι από τα παλαιότερα κτίρια του κάστρου καθώς ξεκίνησε τον 16ο αιώνα, για να ολοκληρωθεί αρκετά αργότερα την εποχή που ο Jai Singh ίδρυσε την Jaipur. Στο επόμενο και τελευταίο επίπεδο επισκεπτόμαστε τα διαμερίσματα και τους χώρους των επίσημων γυναικών και των παλλακίδων του μαχαραγιά (Zenana). Στο κέντρο της αυλής βρίσκεται περίπτερο με κίονες και αψίδες, χαρακτηριστικό δείγμα αρχιτεκτονικής των Rajput, όπου ο μαχαραγιάς περνούσε τον ελεύθερο χρόνο του. Ο περιβάλλων χώρος ήταν διακοσμημένος με τοιχογραφίες, οι οποίες, αν και ξεθωριασμένες από το χρόνο, διατηρούνται μέχρι σήμερα. Κατηφορίζουμε, για να συνεχίσουμε την ξενάγηση στο κέντρο της πόλης της Τζαϊπούρ, αφού κάνουμε μία στάση για να φωτογραφήσουμε το Jal Mahal (υδάτινο παλάτι). Το παλάτι βρίσκεται στο μέσον της τεχνητής λίμνης Man Sagar, η οποία βρίσκεται βορειοανατολικά του κέντρου. Στο ανατολικό μέρος της λίμνης είναι ορατό το μεγάλο φράγμα μήκους 300 μ., κατασκευασμένο τον 16ο αιώνα. Στο κέντρο της πόλης η πρώτη μας στάση είναι το Hawa Mahal (παλάτι των ανέμων), το οποίο χτίστηκε το 1799 από τον μαχαραγιά Pratap Singh. Το πενταόροφο κτίριο με τα 953 μικρά παράθυρα και το ροζ χρώμα αποτελεί το πιο χαρακτηριστικό ορόσημο της πόλης. Στη συνέχεια εισερχόμαστε στο συγκρότημα του παλατιού της Τζαιπούρ, το οποίο κατασκευάστηκε από τον ιδρυτή της πόλης Jai Singh II παράλληλα με την κατασκευή της πόλης από το 1729 έως το 1732. Από τους πιο ενδιαφέροντες χώρους του παλατιού είναι η αίθουσα για τις ιδιωτικές ακροάσεις Diwan-i-Khas. Εισερχόμαστε στον εσωτερικό αυλόγυρο μέσω της εντυπωσιακής πύλης Singh Pol (πύλη των Λεόντων) με τις τεράστιες ορειχάλκινες πόρτες και τα εντυπωσιακά λιοντάρια – φρουρούς δεξιά κι αριστερά. Η προσοχή επικεντρώνεται στα δύο τεράστια ασημένια δοχεία που βρίσκονται στην αίθουσα, τα οποία είναι καταχωρημένα στο βιβλίο Guiness ως τα μεγαλύτερα παγκοσμίως με χωρητικότητα 8.182 λίτρα. Τα δοχεία τα κατασκεύασε ο μαχαραγιάς Madho Singh II, για να μεταφέρει πόσιμο νερό από τον Γάγγη γι’ αυτόν και την οικογένειά του, όταν ταξίδεψε στο Λονδίνο το 1902 ως προσκεκλημένος στην τελετή στέψης του Εδουάρδου VII. Από το Diwan-i-Khas μέσω διαδρόμου διακοσμημένου με τις εικόνες των μαχαραγιάδων της δυναστικής οικογένειας περνάμε στον εσωτερικό αυλόγυρο Pritam Niwas Chowk με τις τέσσερις περίτεχνα διακοσμημένες πύλες και καταλήγουμε στο κυρίως κτίριο του συγκροτήματος, το επταόροφο Chandra Mahal (παλάτι της Σελήνης), που υπήρξε κατοικία της πρώην βασιλικής οικογένειας, η οποία παρά την απώλεια του βασιλικού τίτλου και των δικαιωμάτων συνεχίζει να ζει και σήμερα σ’ αυτόν τον τομέα του παλατιού. Στο συγκρότημα του παλατιού περιλαμβανόταν και το αστεροσκοπείο της πόλης Jantar Mantar. Ο Jai Singh II εκτός από ικανός στρατιωτικός και πολιτικός ήταν από τους πιο μορφωμένους ανθρώπους της εποχής του. Ασχολήθηκε με τα μαθηματικά και την αστρονομία και κατόπιν μελέτης όλης της διαθέσιμης τότε βιβλιογραφίας στα περσικά, αραβικά και σανσκριτικά και έχοντας εντοπίσει ελαττώματα σε διάφορα όργανα της εποχής του, όπως π.χ. σε αστρολάβους και ρολόγια, αποφάσισε να κατασκευάσει δικά του όργανα. Από τα όργανα παρατήρησης που περιλαμβάνονται στο αστεροσκοπείο Jantar Mantar το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στο Samrat Yantra (Μεγάλο Ηλιακό Ρολόι). Το Samrat Yantra είναι καταχωρημένο ως το μεγαλύτερο κι ακριβέστερο ηλιακό ρολόι παγκοσμίως και μαζί με τα υπόλοιπα αντικείμενα του αστεροσκοπείου περιλαμβάνεται στον κατάλογο της UNESCO. Συνεχίζουμε με το παζάρι της πόλης, το οποίο βρίσκεται μπροστά από τη νότια πύλη του παλατιού (Tripolia Gate). Αργά το απόγευμα θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε την ομαδική προσευχή «Αάρτι» στον ινδουιστικό ναό που βρίσκεται εντός του ανακτορικού συγκροτήματος της πόλης. Δείπνο και διανυκτέρευση.